Alla inlägg under juni 2012

Av Maria - 25 juni 2012 22:29

Har hakat på en liten tävling på Svensk scrapbooking


Fick en hel del inspiration av utmaningarna men hinner inte med att göra så många alser just nu men tänkte i alla fall lämna in ett bidrag :).

Det blev ett altrat ljus. Stämplade på silkespaper och använde sen embossingfönen.

Blommorna är fastlimmade på ljuset.

 


Tänkte ta en liten semester från bloggen. Men kommer tillbaka igen med nya inlägg nästa vecka.

Hoppas nu att ni har en bra vecka och att solen tittar fram igen snart.

Jag vill ha sol nu och inte regn. Så håller tummarna.


// Maria 




Av Maria - 23 juni 2012 13:25

Hoppas alla hade en trevlig dag igår.

Har brorsan här på besök och igår kväll kom även L-Is bror hit.

Kan säga att kvällen blev mycket trevlig och god mat var det :)


Gjorde en så god tårta till kvällen så vill gärna dela med mig av receptet till er.


Monas Brownietårta med hallonmousse

Browniebotten


120g mörk choklad (jag använde mig av 70% ig)

100g smör

2½ dl socker

2 ägg

1½ msk vaniljsocker

1krm salt

1½ dl vetemjöl


Hallonmousse

1 pkt frysta tinade hallon (250g)

1dl gelésocker multi

2tsk vaniljsocker

3dl vispgrädde


Gör så här:

Browniebotten:

Sätt ugnen på 175 grader. Bryt choklad i bitar och smält den och smör i vattenbad. Ta från värmen och tillsätt socker och rör tills det är jämnt fördelat. Tillsätt äggen en i taget och rör om. Tillsätt vaniljsocker och salt. Vänd ner mjölet.

Smörj en form med löstagbar kant ca22cm i diameter. Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg det på botten av formen (för mig fatsnade pappret i bottnen men tror att man inte behöver ha det bara man smöjer bra). Häll i smeten. grädda mitt i ugnen 25-30 min. Låt svalna.


 


Hallonmousse:

Mixa hallonen. Passera genom en finmaskig sil. Koka upp den släta hallonpurén med gelésocker. Ta från värmen. Rör ner vaniljsockret. Vispa grädden fluffig. Vänd ner den i hallongelén/purén då den har börjat stelna något (den ska fortfarande vara lite rinnig)

 


Bred hallonmoussen över brownieboten och låt stå i kylen minst 3 timmar, gärna över natten.

Lossa tårtan ur formen, dra ev av bakplåtspappret och lägg tårtan å ett fat. Garnera med spritsad grädde och färska hallon.


 


 


Är väl inte värdens bästa på att dekorera men blev nöjd och huvudsaken var ju att den smakade gott och det gjorde den. Riktigt god :)


Nu ska man fortsätta att njuta av lördagen :)


// Maria

Av Maria - 21 juni 2012 22:11

Har varit sugen på att testa denna teknik ett tag och nu har jag skaffat mig några skarpa färger att använda.

Finns många alternativ hur man kan göra detta men jag har gjort på följande sätt:

Valde att börja med att stämpla. Använde min svarta distress.

Sen färglade jag bakgunden med staz on färger.

Fyllde i konturer med vit penna. Lite stickels och gossy accent.

 


     


Blev lite kladdigt men man får se till att ha ett bra underlag. Sen är det bara att köra på.

Det är så roligt att testa nya tekniker och se om det är något för en eller inte.

Gillar verkligen denna teknik och får se hur jag kan utveckla den närmare. Detta var mitt första försök.


Ikväll känner jag verkligen av mina armar. Har gått loss på vissa buskar i trädgården. De har fått växa lite hur de vill nu under två år men nu är det slut med det. Tog häcksaxen och bara satte igång :).

Sen tog grannen vid. Vi har några träd (buske) som växer precis i tomtgränsen.

Snart ska jag gå och lägga mig men önskar er alla en riktigt

Trevlig och förhoppningsvis solig Midsommar :)


// Maria

Av Maria - 21 juni 2012 05:45

Är med i en utlottning hos Pastill.nu

där kan man vinna ett ihoppysslat kakfat :)

Hur snyggt som helst


 


Var med du också. Tävlingen pågår till sista juni så klicka bara på länken ovan :)


// Maria

Av Maria - 19 juni 2012 21:29

Fick verkligen tänka till idag då min kära bror beställde ett kort till sin kusin.

Det skulle gå blått och vitt. Vara enkelt, innehålla hans namn och ålder.

Ingen stämpel eller märke på någonting så det fick mig verkligen att tänka till.

En rikig umning för att få till det.

Men tror i alla fall at han kommer att bli nöjd mer resultatet.

Har bara använt mig av Cardstock i vitt och blått. Varav den ena blåa är metallicfärgad.

Bokstäverna är färdigtryckta i wellpapp


 


Hoppas han blir nöjd :)


Jag har haft en underbar dag. Sen eftermiddag tillbringades med en kär vän :)

Hoppas verkligen att vi ses snart igen. Morgondagen bjuder på ett besök på Nordens Ark så nu hoppas man på fint väder även imorgon.


// Maria

Av Maria - 18 juni 2012 13:05

Har fått några fler beställningar på bröllopskort. 

Kommer att visa er ett av dem här :)


Byggt upp detta på ett cremefärgad cardstock. Valde att ha en röd cardstock som bröt av det ljusa lite.

Stämpeln kommer från Magnolia.

Namnen valde jag att embossa.

Lite röda rosor fick också vara med ;)


 


På insidan finns det en ficka. Sämpeln säger always and forever och kommer från vilda stamps och det finns mycket plats att skriva sin egen lilla hälsning på :)

 


   


Funderar på att ha en liten tävling här på bloggen när det har varit 1000 besökare här :).

Just nu har det varit 678 besökare härinne :) 


Så njut av dagen :)


//Maria

Av Maria - 17 juni 2012 19:50

När jag gick på kortcirkeln på måndagar blev vi visade mycket nytt.

Ett var att skapa egna bakgrunder och detta har jag velat testa ett tag. Men har inte hittat rätt färger.

Men nu ville jag inte vänta längre :).

Först stämplade jag det som jag ville ha på mitt kort.

Hästen kommer från Magnolia.

Sen färglade jag det med distressdynor. Tog en svamp och strök färgen på kortet.

Valde att ta litte vitt för att få lite förhöjande effekt :) 

Staketet kommer också från magnolia och jag färglade det på samma sätt som kortet.


 


Nu ska jag bara ta det lugnt resten av kvällen och inte göra så mycket innan det är dags för att sova.


Hoppas du haft en bra helg :)


// Maria

Av Maria - 15 juni 2012 09:50

igår var det sista gången som öppna förskolan hade öppet.

de stänger allid för sommaren. Vi var där och åt god jordgubbstårta och barnen lekte, målade och hade så roligt.

Jag gjorde dessa två kort till de två underbara människor som sköter om verksamheten. Som ser till att det är en underbar plats för föräldrar och barn att träffas :)


Har använt mig av en magnolia stämpel. Det mönstrade pappret är Pink och blue magic bubbles från magnolias kollektion Princes & princesses.

Stansade ute en tag  och en liten svirl båda från Magnolia.

Bakom bilden finns en bakelseunderlägg och så lite pappersblommor och rosor :)


  '


Detta kort till Mia öppnades uppåt:


 


   




   

Detta kortet fick Lisbeth:




   



Tänk på att klicka på bilderna om du vill se dem större :)


Idag ska vi till hem en mycket kär kär och nära vän och hennes lilla flicka :) Så dagen kan nog inte bli så mycket bättre oavsett väder. Fast just nu skiner solen fast den gömmer sig bakom molnen ibland.

Hoppas att du också får en rikigt bra dag :)


// Maria

Presentation


En tjej som älskar att pyssla. Just nu är det mycket korttillverkning men det kommer annat också allt eftersom

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksräknare

 

 

Tandblekningstest

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

RSS

fler läsare

Ping

bloggping

frisim

Pinga Frisim

Knappar

 

 

                      

 

                                 

Tävlingar

Buzzador


Ovido - Quiz & Flashcards